DYSTRYBUCJA I MARKETING WINA Z WŁASNEJ WINNICY

widok winnicy

1. Sprzedaż bezpośrednia

Dla bardzo małej winnicy, z produkcją do 2–3 tysięcy butelek wina rocznie, zupełnie oczywistym wyborem jest bezpośrednia dystrybucja wina w miejscu jego produkcji. Sprzedając bowiem wino bezpośrednio konsumentowi można na każdej butelce zarobić znacznie więcej, niż w przypadku dystrybucji poprzez hurtownie, sklepy czy restauracje. Dlatego drobni

winiarze na całym świecie starają się sprzedawać jak największy procent produkcji bezpośrednio w swoim gospodarstwie. Sprzyja temu bardzo modne ostatnio zjawisko turystyki winiarskiej, czyli enoturystyki, dzięki której potencjalni nabywcy sami zjawiają się w miejscach, gdzie produkuje się wino.

2. Sprzedaż przez dystrybutora

Jednak przy większej skali produkcji, rzędu 5 lub 10 tysięcy butelek, taka strategia sprzedaży byłby raczej trudna do zrealizowania, jeśli przy tym nie przekształcilibyśmy naszej winnicy w sporą atrakcję, odwiedzaną każdego roku przez tysiące turystów. Takie poważniejsze przedsięwzięcie enoturystyczne może stać się bardzo dochodowe, jednak wymaga to pewnych dodatkowych inwestycji (sala degustacyjna, miejsca noclegowe, gastronomia, parking, etc.), a także sporego wysiłku organizacyjnego, aby zapewnić odpowiednią obsługę gości. Problemem może być również niekorzystna z turystycznego i handlowego punktu widzenia lokalizacja niektórych winnic (np. trudny dojazd, duża odległość od większego miasta, brak innych atrakcji w okolicy), która nie zagwarantuje odpowiedniej frekwencji odwiedzających. Niektórzy polscy producenci pewnie też z innych przyczyn (choćby mentalnych) nie będą zainteresowani w rozwijaniu innej działalności, poza uprawą winnicy i wyrobem wina.

Dla części winnic optymalnym rozwiązaniem będzie więc znalezienie dystrybutora, który zagwarantuje im zbyt produkcji w odpowiedniej ilości – i za odpowiednią cenę. Ten ostatni warunek jest szczególnie istotny, zważywszy wysokie koszty produkcji wina w naszych warunkach. Dlatego polskie wina nie powinny konkurować w segmencie niedrogich win “supermarketowych”, gdyż w ten sposób trudno byłoby zapewnić opłacalność ich produkcji. Uzyskanie wyższej ceny będzie możliwe tylko wtedy, jeśli wina te znajdą drogę do bardziej wyrobionych konsumentów, którzy docenią ich specyfikę i niepowtarzalny charakter. Polskie wina powinny się więc znaleźć przede wszystkim w specjalistycznych butikach winiarskich, luksusowych delikatesach i dobrych restauracjach. W takich miejscach, po pierwsze – bywają ludzie, którzy mogą zainteresować się winem od mało znanego, polskiego producenta, po drugie – personel może im takie wino polecić (jeśli jest tego warte), a po trzecie – kontekst całej oferty uzasadnia wyższą cenę butelki.

3. Zabiegi marketingowe i PR

Kolejnym warunkiem skutecznej sprzedaży i uzyskania wyższej ceny jest odpowiedni wizerunek produktu. Właściwie dobrany kształt i kolor butelki, odpowiednio zaprojektowana etykieta i inne elementy opakowania, a także profesjonalne materiały promocyjne i strona internetowa mogą w dużej mierze decydować o tym, że wino zostanie dostrzeżone przez konsumentów i odebrane jako wart swojej ceny luksusowy produkt.

 

Do jednych z najbardziej udanych przedsięwzięć w zakresie enoturystki należy Winnica Rodziny Krojcig "Stara Winna Góra" położona w Górzykowie koło Cigacic, do której Odrą docierają statki wycieczkowe z Niemiec oraz mniejsze łodzie, które dopływają Obrzycą dowożąc gości prawie pod samą winnicę. Winnica położona jest częściowo na zboczu malowniczej skarpy, częściowo tuż nad jej krawędzią, notabene miejscu historycznych winnic uprawianych w przeszłości. Jest nam miło w tym miejsc wspomnieć rok 2009, gdy na wiosnę sadziliśmy w Górzykowie nową plantację ponad 2ha Rieslinga, w jego najlepszym siedlisku w Polsce.

VITI CULTURA pomoże Państwu w stworzeniu optymalnej strategii sprzedaży, dostosowanej do skali produkcji i charakteru wytwarzanego wina. Oferujemy pomoc w dystrybucji wina, tak aby produkty z Państwa winnicy znalazły się w najbardziej prestiżowych winotekach, restauracjach i hotelach w Polsce. Nasi specjaliści zadbają także o profesjonalny wizerunek wina: dobór butelek i korków, projekty etykiet, kapsułek, pudełek, skrzynek i innych elementów opakowania, a także przygotowanie
materiałów promocyjnych i strony www.

Spełnij marzenia o własnej winnicy – z nami się uda!

Zobacz naszą ofertę »

krzak winorośli